Lubimy zarówno dostawać jak i dawać prezenty. Firmy niejednokrotnie w ramach dobrej współpracy przekazują sobie upominki.
Czy możesz tak po prostu dać kontrahentowi prezent bez konsekwencji podatkowych?
Niekoniecznie.
Istnieją obwarowania – sprawdź jakie.
Kosztem uzyskania przychodu może być prezent, ale pod warunkiem, że nie będzie to reprezentacja (do reprezentacji zaliczamy: usługi gastronomiczne, zakup żywności, napoje w tym alkoholowe).
Jak rozróżnić reprezentację od reklamy? Doświadczona księgowa i nawet najlepsze biuro rachunkowe często ma zagwozdkę, a co dopiero przedsiębiorca 😉
Przyjmuje się, że reprezentacja to wszystko co robisz, aby pozytywnie wykreować wizerunek swojej firmy. Natomiast reklama to szerzenie informacji o firmie, usługach, produktach.
Dlatego przyjęło się nawet w orzecznictwach Urzędów Skarbowych, że prezenty o niewielkiej wartości opatrzone logo firmy są reklamą, a nie reprezentacją.
Czy zatem możesz dać komuś prezent za 500zł z logo i to wystarczy?
Niestety nie.
Musimy rozdzielić kwestię na gruncie podatku dochodowego i VAT, bo niestety nie jest tak samo.
W Polsce nie może być za prosto 😬
🔹 Na gruncie podatku dochodowego
Dla podatku dochodowego mamy limit 200zł i nie musimy prowadzić żadnej ewidencji obdarowanych. Powyżej tej kwoty obdarowany musi doliczyć sobie wartość prezentu do przychodu ze swojej działalności.
🔹 Na gruncie podatku VAT
Do tej pory obowiązuje ograniczenie wartości przekazywanego przedmiotu i jest to kwota do 10zł.
Ministerstwo Finansów zapowiedziało zmiany! Kwota jednorazowego prezentu o małej wartości ma wynosić do 20zł.
W projekcie SLIM VAT istnieje szereg uproszczeń.
💥 Tu możesz zobaczyć więcej na temat wszystkich uproszczeń:👉 SLIM VAT
Nie musisz oddawać do Urzędu Skarbowego podatku VAT należnego od zakupionych przedmiotów na reklamę firmy pod warunkiem, że łączna kwota w roku podatkowym nie przekroczy 100zł i prowadzisz ewidencję, która pozwala ustalić tożsamość osób obdarowanych.
W ewidencji nie musisz ujmować prezentów do kwoty 10zł (zgodnie z planowanymi zmianami SLIM VAT – 20zł).
Alkohol?
Nie. Podarowanie swojemu klientowi alkoholu z logo firmowym stanowi wydatek zaliczany do reprezentacji, którego nie można zaliczyć do kosztów.
Chyba, że jesteś agencją eventową na której serwujesz alkohol, wtedy ma to bezpośredni związek z prowadzoną przez Ciebie działalnością.
A może komuś wręczę kosz prezentowy? Z alkoholem? Czy bez?
Niestety obdarowanie kontrahenta koszem prezentowym jest uznawane jako tworzenie dobrego wizerunku i kwalifikowane jako reprezentacja, a tym samym nie można uznać takiego wydatku za koszt podatkowy.
Agnieszka Larysa Kubiak
Kancelaria Usług Księgowych
#biuroksięgoweGdańsk #księgowaGdańsk #księgowośćonline #ipbox #biuroksięgoweGdańskWrzeszcz #biuroksięgoweGdańskPrzymorze #biurorachunkoweGdańskWrzeszcz #biurorachunkoweGdańskPrzymorze